لوگوی سه گوش

ساعت فلش

کد ساعت

.

کد حدیث

کد حدیث

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتگو با دانشمندان، مایه بهره مندی ازایشان و به دست آوردن فضیلتهای آنان است . [امام علی علیه السلام]
تماس با ما

همیشه در پرتو الطاف وفیوضات الهی موفق وپیروز وسربلند ومسرور باشید

 
پنج شنبه 90 آبان 26 , ساعت 7:4 عصر

 

باسمه تعالی

پرده ی غیب

ازبرای عشق تو به ســـــــــــــــردارشدیم

آنچه ناگفتنی بود گفتیم به سردارشدیم

آنچه از غیب عیان شــــــــــــــــد دل مارا

همه جاری شد از این دل به سردار شدیم

سالها طلب دوست نگـــــه داشتیم ما

عاقبت شـــــــــد هویدا به سردارشدیم

درشبی چون که نگار تو بدیدیــــــــــم

آخرین لطف که عیان شد به سردارشدیم

گذرازخلق نمودم نظری کردم سوت(سویت)

هرچه آمد زازل مابه سردارشـــــــــــدیم

سرّخود با که توان گفت کــــــــــــه آن

فاش گفتیم به زبان به سردارشــــــدیم

کس نتوانست بگـــــــــــــــیرد دل مارا

دل به او داده ایم به سردارشــــــــــدیم

آنچه بر لوح نوشتیم به صـــــــفای دل او

لفظ آن بود که ماهم به سردارشـــدیم

ای که دربهر دلی بی خود و سرگردانی

عشق آن بود که گفتیم به سردارشدیم

دربیان کس نگنجد سیرت آن یار خـــــوب

چون که گنجید به دل ما به سردارشدیم

دیدن آن نیست کـــــــــه در عام نشست

دیدن آن بود که دیدیم به ســـر دارشدیم

خود چرا در پی غیر پیــــــچ وتابی می دهی

وا ره از غیر که ببینی به سردارشـــــــدیم

قدمی درپی جانان بگــــــــــــذار از پی او

قدم از پرتو او بود به سردارشـــــــــدیم

ایکه درعشق همسفـــــــــــــری نامردی

مردمائیم که به جرمش به سردارشـــــدیم

گلشن لطف نظرها همه اش نور ستـــــــود

هرچه را ما که ستودیم به سردارشــــــدیم

حرم دل که نمود از شرف عشق سپـــــــــاس

به سپاسی همه عشقش بسرودیم به سردارشدم

دل که درخانه ی او محرم اسرار شده است

پرده ی غیب به لقاء آمده بودیم به سردارشدیم

نورآن نیست که شمس وقمرش آیـــــد نور

نور آن بود که به ذکرش به سردارشدیم

هرچه شیطان صفتان تاخت وتازم کردند

مابه راه دوست داشتن به سردارشدیم

این همه رنگ جهان برق نمود در نظرم

ما به لطفش همه را پوچ نمودیم به سردارشدیم

هرچه ازغیب عـــــــــــیان شد به علــــــــی

کس ندیداز مه رویش به سردارشـــــــــــدیم

29/12/74-ساعت 8شب


تنظیم فونت
+ افزایش اندازه متن - کاهش اندازه متن


سه شنبه 90 آبان 10 , ساعت 6:49 عصر

اسماء الهی از منظر امام خمینی (ره) -دکتر بیوک علیزاده و دکتر احمد حبیبیان

بحث اسماء و صفات ازمباحث مهم عرفانی است . عارفان مسلمان ، جهانی شناسی و انسان شناسی خود را بر مبنای اسماء و صفات سامان داده اند، از منظر امام خمینی (ره) اسمایی که خداوند متعال به آدم (ع) آموخت « و علّم آدمَ الاسماءَ کُلها» (بقره: آیه 31) ، از نوع الفاظ نبود ، بلکه حقایقی وجودی بود که می توان آن ها را با چشم دل رؤیت نمود . این اسماء به سه مرتبه : ذات ، صفات ، و افعال تقسیم می شوند که در حقیقت ، به صورت سلسله مراتب اند؛ یعنی تا عارف ِ واصل به درک اسم ذات نایل نشود ، نوبت به کشف مراتب دیگر نمی رسد . در این مقاله می خواهیم دیدگاه امام خمینی را درباره اسماء نحوه ظهور و تجلّی خداوند از طریق آنها را بررسی نمائیم .

تاریخ خبر: 4 مهر 1390
تبیین نظریه سطوح معنایی آیات قرآن از منظر امام خمینی (س) -فاطمه طباطبایی-مرضیه شریعتی

تبیین نظریه سطوح معنایی آیات قرآن از منظر امام خمینی (س) -فاطمه طباطبایی-مرضیه شریعتی

اصل تاویل یا بازگرداندن معنا به خاستگاه و منشأ اصلی آن از حیثیات و وجوهاتی که خاص جهان بینی عرفانی است غالبا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. تأویل به موجب جستجوی سرچشمه ها و مبادی آغازین و حقیقی معنا با جهان بینی عرفانی که سیر و صیرورت وجودی اشیاء را به سوی حقایقشان می کاود در یک نقطه به می پیوندند. هر دو در پی یافتن افق اعلای مظاهر و آیات ربانی اند. از اینرو می توان تأویل را تجلی گاه سلوک عملی و نظری عارف قلمداد کرد زیرا او معانی را به زبان مرتبه وجودی خویش تأویل می کند و از آنجا که وجود حقیقت واحده ذومراتب است در تأویلات قرآنی نیز با حقیقتی که مثار کثرت است مواجهیم. حضرت امام (س) ضمن پرداختن به این موضوع این امر را مؤید جامعیت کلام الهی می دانسته و در کلمات خویش به مبانی و مؤلفه های آن اشاره کرده اند. لذا در بررسی مؤلفه های اصل ذومراتب بودن آیات حق در اندیشه امام خمینی(س)، مبانی وجود شناختی و انسان شناختی آن تبیین گشته و ریشه های بنیادی قول به کثرت معنایی آیات قرآن در کلام ایشان تشریح می گردد.

تاریخ خبر: 4 مهر 1390
تجلیات الهی از منظر امام خمینی (س)-مرضیه شریعتی

تجلیات الهی از منظر امام خمینی (س)-مرضیه شریعتی

موضوع تجلیات در عرفان اسلامی غالبا متوجه بحث اسماء و صفات الهی است و این موضوع به عنوان هسته اصلی مباحث عرفانی مورد بحث و چالش فراوانی بوده است. حضرت امام (س) نیز در آثار عرفانی خویش به این موضوع پرداخته و نکات ارزشمندی بیان فرموده اند. در این تحقیق تجلیات در قالب عناوینی چون، تجلی ذاتی، صفاتی و افعالی، تجلی علمی، تجلی مشیت مطلقه، تجلی رحمانیه و رحیمیه، تجلی به اسم مستأثر، تجلی به فیض اقدس و مقدس، تجلی به اسم اعظم، مفاتیح غیب و عماء، از دیدگاه حضرت امام(س) مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در غالب آنان رأی و اندیشه اختصاصی امام(س) نیز بیان شده است. آراء اختصاصی امام خمینی(س) در موارد یاد شده در قالب نقد، پیشنهاد و یا اصلاح نشان داده شده است.

تاریخ خبر: 4 مهر 1390
مناسبت و مشاکلت جوهری میان محب و محبوب-مرضیه شریعتی

مناسبت و مشاکلت جوهری میان محب و محبوب-مرضیه شریعتی

محبت، حقیقتی کلی است که میان خداوند و ممکنات از حیث حکم مناسبت مشترک است. این از محالات است که کسی مغایر خود را دوست بدارد. میان دو کس جز به واسطه معنایی مشترک محبتی صورت نمی بندد.(1) بی درک و تذوّق این مناسبت، ادراک معانی و الهامات ربّانی بر سالک میسر نیست. بدیهی است میان جمیع کینونات حکم امتیاز ثابت است اما آنچه محبت را ضروری می کند غلبه حکم مناسبت و اشتراک بر حکم مغایرت و امتیاز است(2) و هر آیینه همین حکم تفرق و بعد است که محب را وا می دارد تا با رفض موانع دیدار و انسلاخ عوامل امتیاز به وحدت با محبوب دست یابد. مشاهده سنخیت فرع با اصل، جزء با کل، مقید با مطلق موجب ظهور میل و شوق به حرکت عاشقانه در حاق نفس سالک می گردد و تا این مناسبت به شهود نرسد و این سرّ از موطن خفا تجلّی نکند نوایر اشتیاق بر افروخته نگردیده و امتیاز میان محبّ و محبوب ساقط نمی گردد. از این رو، راهروی الی الله با مشاهده هر معنی آشنا و لطیفه ربّانی که با قابلیاتش همسو و با نفسش مجانس است باب تازه ای بر وی گشوده شده و فتوحات بیشتری بر وی حاصل می گردد.

تاریخ خبر: 4 مهر 1390
ارتباط قوای علمیه و عملیه نفس انسان با تکیه بر آراء امام خمینی(س) در این خصوص -مرضیه شریعتی

ارتباط قوای علمیه و عملیه نفس انسان با تکیه بر آراء امام خمینی(س) در این خصوص -مرضیه شریعتی

انسان علاوه بر حواس ظاهری (بینائی، شنوائی، بویایی، چشائی و لمسایی) و حواس باطنی (حسن مشترک، خیال متخیله، واهمه و حافظه) که در آن‌ها با سایر حیوانات مشترک است، قوّ? مخصوص به خود نیز دارد که عبارتند از: عقل عملی و عقل نظری؛

تاریخ خبر: 4 مهر 1390
ادلّه اثبات واجب از دیدگاه ملاصدرا -مرضیه شریعتی

ادلّه اثبات واجب از دیدگاه ملاصدرا -مرضیه شریعتی

پیش از آنکه ملاصدرا شیوه متقن و قاطع خود را در اثبات واجب تعالی اقامه کند براهینی چند در این مورد از سوی حکما و فیلسوفان مطرح شده بود که همگی ادله ای عقلی و استدلالی به حساب می آیند. دلایل دیگر آفاقی و انفسی چنانکه می فرماید: « سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق » یعنی از راه مشاهده آثار حق تعالی در جهان خارج و در نفس به اثبات می رسند و یا فطری اند آنجا که می فرماید: « فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها». ملاصدرا در اسرار الآیات خویش تصریح می کند که بهترین دلیل اثبات حق تعالی استدلال ذات به ذات است همچنانکه حق تعالی خود فرموده است: «اولم یکف بربک انه علی کل شیئ شهید» (1) براهینی که ملاصدرا بدانها استشهاد می کند دلایلی است که علاوه بر خرد و عقل، شهود و اشراق باطن را نیز می طلبد. او در آثار خویش با تعبیرات مختلف برآن است تا به خواننده القا کند اگر از ظلمات و اوهام نفسانی خود را برهاند قادر به درک و دریافت نشانه ها و آثار دال بر وجود حق تعالی می گردد. ما در اینجا توضیح مختصری درباره دلایل ملاصدرا ارایه می کنیم.

تاریخ خبر: 4 مهر 1390
مکاشفه عرفانی در اندیشه سهروردی-حسین هوشنگی، عباس احمدی سعدی

مکاشفه عرفانی در اندیشه سهروردی-حسین هوشنگی، عباس احمدی سعدی

یکی از مسائل مهم فلسفه عرفان، ماهیت کشف و شهود و یا تجارب عرفانی است. در این باره دو دیدگاه از اهمیت ب ی شتری برخوردار است: ذات‌گرایی و ساخت‌گرایی، در این نوشتار دیدگاه شیخ درباره ماهیت تجربه عرفانی مورد تحقیق قرار می‌گیرد. فرضیه ما در اینجا آن است که مکاشفات عرفانی نزد سهروردی با وجود تنوع گسترده‌ای که دارند دارای اوصاف مشترکی هستند که در سنت‌ها و آیین‌های مختلف در طول تاریخ به وقوع پیوسته‌اند، از این‌رو دیدگاه وی به ذات‌گرایی نزدیک تر است.

تاریخ خبر: 4 مهر 1390
عرفان و موسیقی-هادی وکیلی، مهدیه سادات کسایی زاده

عرفان و موسیقی-هادی وکیلی، مهدیه سادات کسایی زاده

با توجه به تعدد معانی و مصادیق هنر و انحطاط آن در برخی حوزه‌های فکری و فعلی، بازیابی مفهوم سازوار با نمونه‌های اصیلی که زیبایی حقیقی را در خود می‌پرورد، ضرورت یافته و شکوه متعالی آن (هنر) را که در مسلخ مصادیق کاذب قربانی می‌شود، بازنمایی می‌کند. با دست یافتن به این معنا، ارزیابی نظری موسیقی نیز جایگاه ویژه‌ای خواهد یافت. زیرا وجوه الهام بخش موسیقی نقشی تعالی‌آفرین به آن خواهد بخشید‌. این تعالی در احیای عشق و ابراز حقیقت به ثمر خواهد نشست و از این رهگذر، سالک کوی دوست، غم هجران را به غزل احساس حضور در حضرتش و از طریق موسیقی مؤانست با او جبران خواهد کرد و محبت و معرفت را ارتقا خواهد بخشید.

تاریخ خبر: 4 مهر 1390
نگاهی به پیش فرض‌های انسان‌شناختی فقه و عرفان-مرتضی قرایی

نگاهی به پیش فرض‌های انسان‌شناختی فقه و عرفان-مرتضی قرایی

دراین نوشتار تلاش کرده‌ایم با بررسی تاریخی ـ تحلیلی آموزه‌های فقهی و عرفانی، و با استفاده ازدستاوردهای روان‌شناسی، وآموزه‌های دینی و مذهبی تفاوت نگاه عرفانی وفقهی را نسبت به انسان نشان دهیم. یکسان‌نگری نسبت به انسان، تلقّی شهروندی از او، بی‌توجهی یا کم‌توجهی به سنخ روانی انسان‌ها و غیره از سوی فقه وفقیه؛ درمقابل توجه به تفاوت‌های انسان‌ها، تفرّد، اهتمام به سنخ‌های روان‌شناختی انسان‌ها و غیره درنگاه عرفانی و عارفان را به تصویر کشیده‌ایم.

تاریخ خبر: 4 مهر 1390
نیایش در اندیشه مولوی-قربان علمی

نیایش در اندیشه مولوی-قربان علمی

دعا و نیایش به‌عنوان رابطه میان انسان و خدا، از مسائل مهم در ادیان و نیز مهم‌ترین رابطه بین خالق و مخلوق در جهان و «اولین، عالی‌ترین و صمیمانه‌ترین نماد تجسم دین» همچون خون و جریان خون در زندگیِ دینی ما است. از جمله افراد معدودی که عمیق‌ترین اسرار دعا و نیایش را بیان کرده است جلال-الدین مولوی است. او معتقد بود آغازگر دعا خداوند است، چون اوست که احساس نیاز را در انسان به‌وجود می‌آورد، ازاین‌رو هر دعا و نیایش فی‌نفسه حاصل لطف خداوندی است. در نظر او دعا آن چراغی است که خدا در این عالم روشن ساخته تا انسان را از ظلمات بیرون آورد. در این مقاله که مواد آن به شیوه توصیفی و تحلیلی از آثار مولوی استخراج شده است، دیدگاه مولوی در باره مفهوم و اهمیت نیایش، دعای واقعی، آغازگر نیایش، انگیزه، انواع، آداب و استجابت دعا و نقش آن در برگرداندن قضای الهی بررسی شده است.

تاریخ خبر: 4 مهر 1390
ویژگی های اصلی انسان کامل از منظر عرفان-بیوک علیزاده، سیدمرتضی مبلغ

ویژگی های اصلی انسان کامل از منظر عرفان-بیوک علیزاده، سیدمرتضی مبلغ

عرفان نظری واجد دو رکن اساسی است: «خداشناسی(توحید)» و «انسان شناسی(موحّد)». سایر مباحث عظیم و گسترد? عرفان نظری از تبعات این دو موضوع است. انسان‌شناسی هنگامی که به حوز? شناخت «انسان کامل» وارد می‌شود جنبه مـهم‌تری پیدا می‌کند. در آنجا به یک معنی به اصلی‌ترین رکن عرفان نظری تبدیل مـی‌شود.

تاریخ خبر: 4 مهر 1390
بایسته‌های تحقیق در فلسفه? اسلامی-بیوک علیزاده

بایسته‌های تحقیق در فلسفه? اسلامی-بیوک علیزاده

از جمله اتهامات ناروایی که بر فلسفه? اسلامی وارد شده است، این است که آنچه فلسفه? اسلامی نامیده می‌شود، اگر هم جایز باشد بر آن نام فلسفه? اطلاق کنیم و مقید به قید «اسلامی» نمائیم، همانی است که فیلسوفان درجه اولی همچون ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا تولید کرده‌اند و اگر از اشکال ناکارآمدی آن صرف‌نظر کنیم، هیچ جای توسعه‌ای در آن نیست. از این رو صرف عمر و هزینه در جهت آموزش و پژوهش در باب آن، جز دور معیوب و آب در هاون کوبیدن و باد پیمودن نیست.

تاریخ خبر: 4 مهر 1390
 
   

تنظیم فونت
+ افزایش اندازه متن - کاهش اندازه متن


سه شنبه 90 آبان 10 , ساعت 6:32 عصر

معرفی کتاب عوارف المعارف اثر شهاب الدین سهروردی

تاریخ درج مطلب: 28 آذر 1389 | تعداد بازدید مطلب: 116

 

معرفی کتاب عوارف المعارف اثر شهاب الدین سهروردی

  شیخ شهاب الدین ابو حفص عمربن محمد سهروردی ملقب به شیخ الاسلام در اوایل شعبان 539 و به قولی در اواخر رجب آن سال ، در سهرورد زنجان ولادت یافت. در بغداد نزد عم خویش شیخ نجیب الدین سهروردی تلمذ کرد . شیخ شهاب الدین در فقه و حدیث شاگرد عمویش و ابوالقاسم بن فضلان و ابوالمظفر هبه الله و معمربن فاخر و ابی زرعه مقدسی و ابوالفتح طائی و جماعت دیگر از فقها و محدثان نیمه دوم قرن ششم هجری است در تصوف به شیخ عبدالقادر گیلانی و شیخ ابوالسّعود بغدادی و شیخ ابو محمد بن عبد یا عبدالله بصری ارادت داشته است. البته به موجب روایت ابن خلکان عبدالقادر گیلانی هم جزو مشایخ شهاب الدین بوده است اما ظاهراً تعلیم شهاب الدین در نزد عبدالقادر در علوم دینی بوده است، نه در تصوف شهاب الدین با آنکه بیشتر به عنوان شیخ صوفیه شهرت داشت در حدیث و فقه نیز از علماء بزرگ عصر محسوب می شد و حتی در فقه فتاوی خاص نیز داشت. البته این مشایخ ظاهراً از مشایخ خدمت و صحبت شیخ شهاب الدین بودند . اما استاد بزرگ شهاب الدین در طریقت و به اصطلاح شیخ خرقه و تلقین ذکر او عمویش می باشد. سهروردی از شهرت بسیار خوبی برخوردار بوده ، به نحوی که به هرکدام از حکام زمانش که نامه ای نوشته است آن حاکم با کمال ارادت ، خواهش او را پذیرفته است این در حالی است که وقتی سهروردی از دنیا می رود تمام ثروتش به اندازه هزینه کفن و دفنش نمی شود اعتماد خلیفه عباسی الناصر لدین الله در حق او چندان بود که او را به سفارت نزد سلاطین و امراء عصر می فرستاد از جمله چند بار از جانب خلیفه به دربار « الملک العادل» به سفارت رفت و یک بار نیز به عنوان رسالت نزد سلطان روم علاءالدین کیقباد سلجوقی رفت می گویند که نجم الدین رازی پس از نگارش کتاب مرصاد العباد تحت تأثیر شهرت سهروردی مقدمه ای به کتابش می نویسد وتقدیم سهروردی می کند سهروردی مقدمه را می خواند وبه رازی می گوید من نه مقامی دارم که به تو بخشم و نه پولی دارم که به توبدهم اما تو را به علاءالدین کیقباد سلجوقی توصیه می کنم. در طی این سفارتها و همچنین در ضمن مسافرتهای دیگر از جمله حج به ملاقات بعضی ازمشایخ عصر نایل شد در آخرین سفر حجش به سال 628هـ میان او و ابن فارض ( عارف و شاعر معروف مصر ) ملاقاتی دست می دهد که شهاب الدین به عده ای از اصحاب ابن فارض از جمله پسر ابن فارض خرقه داد. شهاب الدین یکبار نیز با ابن عربی ملاقات کرد و ابن عربی او را عبد صالح خوانده است. شیخ سعدالدین حمویه که ازخلفای نجم الدین کبری است در حق سهروردی گفته است: نور متابعه النبیّ(ص) فی جبین سهروردی شیءٌ آخر. سعدی هم افتخار شاگردی سهروردی را داشته و از او چنین یاد می کند.

  مرا شیخ دانای مرشد شهاب دو اندرز فرمود بر روی آب

  یکی آنکه در جمع بدبین مباش دگر آنکه درنفس خودبین مباش

  کمال الدین اسماعیل اصفهانی هم هر چند ظاهراً به دیدار شیخ نایل نیامد لیکن باب نوشت و خواند گشوده بود و نامه یی از شیخ در دست است که در آن با محبت و شفقت شاعر اصفهان را نصیحت میکند. کمال الدین اسماعیل در ستایش سهروردی اشعاری دارد که این نشان میدهد که شیخ در زبان فارسی هم سخن شناس بوده است و این نکته تردیدی را که ممکن است در انتساب شعرفارسی به شهاب الدین به خاطر آید نفی می کند.

نمونه ای از شعر فارسی سهروردی :

  بخشای بر آنکه بخت یارش نبود جز خوردن اندوه تو کارش نبود

  در عشق چه حالتیش باشد که در آن هم بی تو و هم با تو قرارش نبود

  از شعر عربی او هم ابن خلکان نمونه هایی ذکر می کند. تأثیر شیخ شهاب الدین در نشر و توسعه تصوف نه فقط از طریق مجالس وعظ و ارشاد و تربیت مریدان در خانقاه و مدرسه بود بلکه تا حدی نیز از طریق کتابهایش بود که در شرح عقاید صوفیه یا نقد آراء اهل بدعت بود.

  1ـ اعلام الهدی و عقیده اهل التقی که در مکه تألیف کرد

  2ـ جذب القلوب الی مواصله المحبوب

  3ـ رشف النصائح الایمانیّه و کشف الفضائح الیونانیه

  این کتاب که بعدها ضیاءالدین مسعود شیرازی از شاگردان امام فخر رازی به آن جواب داد این رساله را شیخ شهاب الدین ظاهراً به این قصد نوشت که خلیفه الناصر را در مبارزه با اسماعیلیه و با اقاویل فلاسفه که تا حدی مرجع دعاوی اسماعیلیه بود تشویق کرده باشد این رساله به یک معنی دنباله کاری بود که امام محمد غزالی در تهافت الفلاسفه شروع کرده بود.

  4ـ دو فتوت نامه به فارسی

  با توجه به علاقه خلیفه ناصر به مسئله فتوت و مخصوصاً با شهرت و نفوذی که شهاب الدین در مسایل مربوط به تصوف داشته است شهاب الدین در ترویج این طریقت در بین فارسی زبان تأثیر قوی داشته است.

  5ـ عوارف المعارف

  که شهرت جهانی را برای سهروردی به ارمغان آورد و از طرف دیگر در بیشتر نقاط از قلمرو اسلام این کتاب آنچنان اهمیت داشته که تدریس این کتاب به عنوان شرط اول تأسیس خانقاه به شمار می رفته است . که از نظر منابع عرفانی جزء امهات کتاب است به گونه ای که این اثر بسیار منظم و دقیق طرح شده و این در حالی است که در کتاب های عرفانی معمولا ً نظم ندارند .

  این کتاب در زمان خود سهروردی به فارسی ترجمه شده است و قدیمترین ترجمه فارسی آن ظاهراً همان است که اسماعیل بن عبد المؤمن در سال 655هـ کرده است و کار آقای قاسم انصاری هم تصحیح انتقالی ترجمه ابو منصور بن اصفهانی متعلق به قرن هفتم بوده است آقای قاسم انصاری می گویند که من برای اینکه مترجم را بهتر بشناسم نامه ای به استاد مجتبی مینوی نوشتم و ایشان در جواب نوشتند که من و فروزانفر به دنبال اطلاعات مورد نیاز شما گشتم اما مطلب قابل توجهی پیدا نکردیم اما با این وجود با توجه به اثار عبدالمومن اصفهانی و بزرگانی که با او در ارتباط بودند معرفی خوبی در کتاب آمده است.

  شرح حال مترجم

  نام وی اسماعیل بن عبد المؤمن ابی منصور ماشاده است و کتاب عوارف را ، به خواهش دوستان و به پاس ارادتی که به عبدالسّلام کاموی داشته ، در سال 665 هـ از عربی به فارسی بر گردانده است (عبدالسلام کاموی از مریدان شهاب الدین سهروردی بوده و محضر او را درک کرده است مترجم هم از مریدان و شاگردان عبدالسلام کاموی است و این هر سه تقریباً در یک قرن می زیسته اند تاریخ وفات عبدالسلام کاموی بنا به قول خواجه عمادالدین کرمانی ، سال 705هجری است ) باتوجه به نام کسانی که مترجم در اثر خود از آنان یاد کرده است معلوم می شود که وی از مریدان عبدالسلام کاموی و تاج الدین اشنهی( یا اشنوی ) بوده و در قرن هفتم می زیسته است . علاوه بر کتاب حاضر آثار دیگری داشته که آماج بیمهری روزگار گردیده و ناشناخته مانده است .

  آثار موجود مترجم

  1ـ ترجمه عوارف المعارف سهروردی

  2ـ ترجمه پنج پرسش و پاسخ که اصل آن از تاج الدین اشنوی است

  در راه مکه و مدینه سوالی چند یاران و همصحبتان از تاج الدین اشنوی کرده بودند که به تازی جواب آن گفته یاران از این ضعیف التماس کردند که آن نیز پارسی کن آن نیز میسر شد

  3ـ تحفه اهل الوصول فی علم الفصول

  علت تألیف چون امام ابو محمد بن خدادادبن ابی بکر یوسف اشنهی وفات یافت

  فصولی چند که از بهر مبتدیان بر وی اقتراح کرده بودند به دست این ضعیف افتاد و چون منبع معانی و معدن علوم وجدانی بود اگر پراکنده می ماند دست حوادث آن را مبتر می گردانید این بود که فصول را جمع کردم و با دیگر تصانیف او ضمّ کردم و نام ان تحفه اهل الوصول فی علم الفصول نهادم.

 

  شاعری مترجم

  با توجه به اشعاری که در ترجمه عوارف و کتاب تحفه اهل الوصول آمده و اشارات متعددی که مترجم در تألیف تحفه به خود دارد و مخصوصاً مدیحه ای که در اغاز این کتاب از خود آورده است شاعری او روشن می شود.

  ترجمه های دیگری هم از عوارف المعارف شده است یک ترجمه ایی از ظهیرالدین عبدالرحمن بن بزغش که خود از مشایخ سهروردیه بوده است در فارس ، یک شرح فارسی نیز براساس همین ترجمه به وسیله نواده ظهیرالدین ـ جنید بن فضل الله بن عبد الرحمن که صدر لقب داشته است ـ جهت شاه شجاع آل مظفر تألیف شده است.

  عماد فقیه کرمانی هم عوارف المعارف را به عنوان طریقت نامه به رشته نظم کشیده است. کتاب عوارف المعارف که مشتمل ب شصت و سه باب است شهاب الدین تقریباً در تمام مسایل و تجارب صوفیه به بحث پرداخته است و سعی کرده در هر باب حقیقت آراء و آداب متصوفه را از آنچه مدعیان در آن باب دارند باز نماید و ساحت صوفیه را از اتهامات مخالفان تنزیه کند از این رو در اغاز کتاب ، شیخ از منشأ علوم صوفیه ، برتری علم آنها و توجه آنها به تصفیه قلب و باطن به تفصیل صحبت می کند ماهیت تصوف و سبب آن که قوم به این نام خوانده شدند با ذکر کسانی که به صوفیه منسوب می شوند و از آنها نیستند در دنبال این مباحث می آید . در باب شیخ و خرقه مشایخ و همچنین در باب رباط و خانقاه نیز به تفصیل سخن می گوید و بحث را به اختلاف احوال مشایخ در سفر و مقام و در باب آداب مربوط به سفر می کشد و حتی از تفاوت بین احوال صوفیه متجرد و متأهل سخن می گوید چهار باب درباره سماع ـ سه باب درباره چله نشینی و دو باب درباره اخلاق . اما در باب آداب که منشأ تربیت و اخلاق صوفیه است با تفصیل بیشتر صحبت می کند از آداب طهارت و نماز گرفته تا آداب خور و خواب وصحبت . آخرین ابواب کتاب هم در باب احوال روح ، مکاشفات صوفیه و مسایل مربوط به خواطر و واردات و احوال و مقامات است که سرانجام منتهی به بحث دربرخی اصطلاحات قوم و در مسایل مربوط به بدایات و نهایات می شود تمام این ابواب را نویسنده با ذکر احادیث نبوی و روایات مشایخ اغاز می کند و اشتمال به کتاب بر اطلاعات و معلومات تاریخی آن را جالبتر می نماید بعضی بابها از جمله آنچه در باره روح و نفس دارد از لحاظ روانشناسی صوفیه اهمیت خاص دارد درباره احوال و مقامات هم آنچه در عوارف المعارف آمده است شامل نکات دقیق است و این مسئله با این دقت در کلام متقدمان نیست.

  عوارف المعارف مثل رساله قشیریّه خلاصه جامعی از تمام تعالیم صوفیه را عرضه می کند ودر این کتاب شهاب الدین مخصوصاً به آداب و اخلاق صوفیه توجه دارد و این نکته ازمواردیست که عوارف المعارف را با احیا ء علوم الدین امام غزالی پیوند می دهد.

گردآوری توسط خانم صدیقه حسنلو، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته عرفان اسلامی


تنظیم فونت
+ افزایش اندازه متن - کاهش اندازه متن


سه شنبه 90 آبان 10 , ساعت 6:29 عصر

درباره انجمن عرفان اسلامی ایران

انجمن علمی عرفان اسلامی ایران در سال 1383 به همت جمعی از صاحب­نظران و متخصصان این حوزه، تاسیس شد تا بتواند با تاکید برمبانی عرفان اسلامی به­ویژه اندیش? امام خمینی(س) و دیگر عارفان معاصر، عرفان شیعی را به کام تشنگان حقیقت برساند و آن را از بی­راهه­ ها در دو عرص? عرفان عملی و نظری مصون دارد.


تنظیم فونت
+ افزایش اندازه متن - کاهش اندازه متن



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
تماس با ما

دانلود آهنگ

mouse code

کد ماوس

پخش ویدیو