لوگوی سه گوش

ساعت فلش

کد ساعت

.

کد حدیث

کد حدیث

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امّا حقّ شما برمن . . . این است که به شما بیاموزم تا نادانی نکنید و ادب آموزمتا بدانید . [امام علی علیه السلام]
تماس با ما

همیشه در پرتو الطاف وفیوضات الهی موفق وپیروز وسربلند ومسرور باشید

 
یکشنبه 90 تیر 19 , ساعت 9:12 عصر

باسمه تعالی

موضوع : گئوماتاوفلسفه جاویدان ایشان

 

گئوماتای مغ که در سال 522پیش از میلاد مسیح بر کمبوجیه پسر کوروش قیام کرد ،همین افکار را درسر می پروراند وی نوعی عقیده وروش اشتراکی داشت که اراضی وسیع وگله ها ی بیشمار وبردگان را آزاد کرد ه به کشاورزی گماشت او بیش از هفت ماه نتوانست پادشاهی کند او مانند مزدک مردی دیندار بود و مردم ایران را از بت پرستی باز داشت هرودت (482-424ق م ) مورخ یونانی می نویسد که گئوماتا درپی بهبود وضع عامه ی مردم بوده است ولی داریوش درسنگ نوشته ی خود در بیستون از روی غرض و دشمنی که با وی داشت ،وی را بباد ناسزا و دشنام گرفته ومنکر همه اصلاحات او شده است . آزاد کردن بردگان بدست گئوماتا نشان می دهد که اصلاحات او جنبه های عمیق اجتماعی داشته است . وی اراضی و خانه هاوگله های زاید را از اشراف وبزرگان بگرفت ومیان مردم بی زمین وخانه وبی رمه تقسیم کرد بنابراین گئوماتا با این اصلاحات پیشرو مزدک پسر بامداد بود . یعنی بالغ برهزار سال پیش از این واقعه(آیین مزدک ) قیام کرد و برآن شد که اموال مالکان بزرگ و اشراف را بگیرد وبین عامه ی مردم تقسیم کند . هرودت می نویسد : پس از کشته شدن گئوماتا مغ ( توسط داریوش در بیست ونهم سپتامبر سال 522 ق م بیاری چند تن از بزرگان پارس با حیله موفق شد که به زندگی و اصلاحات گئوماتا خاتمه دهد)همه مردم آسیا بجز پارسیان از مرگ او متاثر بودند و برای او گریه می کردند . بقول بعضی از خاورشناسان گریه ی ایرانیان بر شهادت حسین بن علی سابقه تاریخی داشته و منشاء آن مظلومیت گئوماتا ودلسوختگی ایرانیان بر او بوده است .

 

 

نور جاوید ایران


تنظیم فونت
+ افزایش اندازه متن - کاهش اندازه متن



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
تماس با ما

دانلود آهنگ

mouse code

کد ماوس

پخش ویدیو